Powszechne zastosowanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych (w skrócie TIK, z ang. ICT – Information and Communication Technologies) w
niemal każdej dziedzinie życia wpływa na kształtowanie się
współczesnego społeczeństwa. Zmienia sposób, w jaki ludzie komunikują
się ze sobą, spędzają wolny czas, pozyskują informacje, a co za tym
idzie, także uczą się. Nowoczesny system edukacji musi uwzględniać
zachodzące zmiany i przystosowywać się do nowych warunków. Wykorzystanie
technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w procesie edukacyjnym
pozwala na podniesienie skuteczności przekazywania treści dydaktycznych
oraz na uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych.
Tradycyjne metody nauczania coraz częściej są
uzupełniane przez nauczanie na odległość (ang. e-learning) gdzie lekcje,
wykłady czy warsztaty zostały przeniesione do środowiska Internetu.
Na bazie szkoleń na odległość powstało nauczanie
mieszane (ang. blended learning), czyli nauczanie komplementarne,
skupiające w sobie elementy e-learningu i tradycyjnej dydaktyki. Metody te mogą wykorzystywać przekaz głosu i
obrazu za pośrednictwem sieci komputerowej, pozwalając m.in. na
prowadzenie telekonferencji w ramach zajęć indywidualnych lub grupowych.
Nauczanie w środowisku sieciowym wymaga użycia środków
dydaktycznych dostosowanych do pracy w Internecie. Multimedialne,
interaktywne programy edukacyjne stanowią cenne wsparcie w pracy
nauczyciela oraz pozawalają użytkownikowi na samodzielne kontrolowanie
swoich postępów w nauce
i wykonywanie ćwiczeń, których wyniki są na bieżąco weryfikowane. Pozwalają na połączenie edukacji z zabawą, podnoszą motywację do nauki, ułatwiając uczenie się i zapamiętywanie.
i wykonywanie ćwiczeń, których wyniki są na bieżąco weryfikowane. Pozwalają na połączenie edukacji z zabawą, podnoszą motywację do nauki, ułatwiając uczenie się i zapamiętywanie.
Elementem wspomagającym proces prezentacji treści jest
tablica interaktywna, która niezależnie od technologii, w jakiej jest
wykonana pozwala nadać prezentacji bardziej dynamiczny i atrakcyjny
charakter. Umożliwia wykorzystanie wszelkich dostępnym opcji pracy z
tekstem pisanym i mówionym – istnieje możliwość pisania, przerabiania
tekstu na czcionkę komputerową, odsłuchiwania nagrań, dźwięków, a także
wykorzystania galerii, interaktywnego korzystania ze stron www, czy też
używania specjalnego oprogramowania, np. cyfrowego podręcznika.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz